De flesta TV-kanaler har självklart som mål att nå ut till så många tittare som möjligt och möta publikens önskemål och förväntningar. Eftersom det finns ett nästan gigantiskt utbud av kanaler idag är konkurrensen självklart otroligt hård. Om vi tar sport som ett exempel så finns det idag fler sportkanaler än man kan räkna till. Eftersom de flesta dessutom är betalkanaler gör det att tittarna antagligen kommer välja en eller två vilket i sin tur gör att kanalerna får en mindre publik. Det är väldigt få som faktiskt vill betala för ett tiotal kanaler som alla handlar om sport.
Eftersom detta är ett allmänt känt problem idag har viaplay bildats. De såg sin chans att kunna nå ut till en stor publik genom att ha den mesta sport, film och serier i sitt utbud. Att viaplay, som är en webbkanal, dessutom erbjuder sina kunder att själva streama det de vill se, när det passar dem, gör att många ser viaplay som det självklara valet.
Att man får prova viaplay gratis i en månad gör att många såklart testar på denna tjänst, inser hur bra den är, och fastnar. Även om tjänsten inte är gratis är det betydligt mycket billigare än att betala för flera olika kanaler på TV. Streama vad du vill, när du vill, utan att spendera en förmögenhet! För bra för att vara sant? Nej, som viaplay säger, för bra men sant.